Mellanchefen - leda, planera och utveckla - en nyckelroll i organisationen

Två heldagar samt en halvdag

Att vara mellanchef innebär att ha en nyckelroll i organisationen och befinna sig mitt
mellan ledningens krav och medarbetarnas behov. En roll som kräver balans, tydlighet
och förmåga att både skapa struktur och bygga relationer åt båda håll. Den här
utbildningen ger verktyg för att leda med trygghet, planera med fokus och utveckla
både individer, team och verksamhet.

Målgrupp
• Är ny i rollen som mellanchef och vill bygga en stabil grund i rollen som mellanchef.
• Arbetar idag i rollen som mellanchef och vill utveckla förmågan att hantera krav
från ledning och samtidigt driva förändring, skapa trygghet och engagemang
tillsammans med medarbetare med fokus på resultat.

Du får med dig
• Ökad trygghet i din roll.
• Ökade kunskaper inom ledarskap, beslutsfattande och implementering.
• Ökad förmåga att hantera krav från flera håll.
• Praktiska verktyg för att leda team, planera och driva utveckling mot
organisationens mål
• En timmes individuell coaching för egen mellanchefsroll.
• Möjlighet att arbeta med verklighetsnära case och utbyta erfarenheter med andra chefer.

Arbetssätt
• Vi skapar en aktiv, öppen, trygg och inspirerande miljö som främjar till utveckling.
• Teori varvas med praktiska övningar, case, diskussioner och
erfarenhetsutbyten. Du får störd att omsätta utbildningen direkt i din egen
vardag.
• Kortare support ingår mellan träffarna.
• Deltagarna skapar utbildningsbuddies vid första träffen.

UTBILDNINGSINNEHÅLL

Rollen som mellanchef

• Ansvar, mandat och förväntningar.
• Att balansera ledningens krav och medarbetarnas behov.
• Självledarskap – att leda sig själv för att kunna leda andra.
• Psykologisk trygghet.

Ledarskap i praktiken
• Situationsanpassat ledarskap.
• Att bygga och utveckla högpresterande team.
• Medarbetarskap.

Kommunikation och samspel
• Kommunikation och coachande kommunikation.
• Feedback som utvecklar.
• Konfliktlärande och lösningsstrategier.

Utveckling och förändring
• Beslutsfattande och problemlösning.
• Att driva och implementera förändring.
• Att leda och fatta beslut i linje med mot mål och riktning i enlighet med
organisationens kultur och värderingar.

Avslutning och nästa steg
• Sammanfattning och insikter
• Handlingsplan och nästa steg

Kursledare
Maria Nilisse Claesson, Coreation Kompetens & Utveckling AB,
tfn. 073-389 51 05, maria.claesson@coreation.se

Maria Nilisse Claesson är ledarskapsutvecklare, coach och handledare. Hon tränar, coachar och utbildar organisationer, medarbetare, team, chefer och ledare. Maria vill bidra till ett tydligt och delegerande självledarskap som främjar kommunikation, engagemang, ansvarstagande och konkurrenskraft. Utbildningarna baseras på teori och praktiska övningar kopplade till deltagarnas verklighet och yrkesroll.
– Du som deltagare ska känna dig trygg att använda dina nya kunskaper direkt! Varmt välkommen!


Maria Nilisse Claesson

 

Läs våra avbokningsregler här.

Läs om hur vi hanterar personuppgifter här.

Anmäl dig här

Allmänt
Faktureringsuppgifter
Deltagare
Lägg till extra deltagare +
Övrig information

Har du frågor? Kontakta oss!

Johanna Stålhammar

johanna.stalhammar@nuvab.se
076 301 19 90

Johanna Stålhammar